Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Вища рада правосуддя розглянула законопроєкт про внесення змін до Закону України «Про судоустрій і статус суддів» щодо порядку призначення на посаду судді місцевого, апеляційного суду за спеціальною (скороченою) процедурою http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=69191 та надала консультативний висновок до нього. https://hcj.gov.ua/doc/doc/3933
Законопроєкт внесений на розгляд Верховної Ради України у порядку законодавчої ініціативи групою народних депутатів України на чолі із головою Комітету Верховної Ради України з питань правової політики Андрієм Костіним та зареєстрований під номером 3691.
Обґрунтовуючи необхідність прийняття вказаного законопроєкту надмірним навантаженням суддів у зв’язку із неукомплектованістю штату, що негативно впливає на строки розгляду справ, його автори пропонують запровадити нову належну процедуру кадрового оновлення суддівського корпусу із числа осіб, які у встановленому законом порядку підтвердили здатність здійснювати правосуддя у судах вищого рівня.
Передбачається, що призначення на посаду судді місцевого суду може відбуватися за спеціальною (скороченою) процедурою з числа осіб, які за результатами кваліфікаційного оцінювання підтвердили здатність здійснювати правосуддя на посаді судді апеляційного суду, а на посаду судді апеляційного суду – з числа осіб, які за результатами кваліфікаційного оцінювання підтвердили здатність здійснювати правосуддя на посаді судді касаційного суду у складі Верховного Суду за відповідною спеціалізацією.
Така можливість, вважають народні депутати, існує з огляду на те, що за результатами конкурсів, оголошених Вищою кваліфікаційною комісією суддів України 7 листопада 2016 року та 2 серпня 2018 року на зайняття вакантних посад суддів касаційних судів у складі Верховного Суду, здатність здійснювати правосуддя на посадах суддів касаційних судів у складі Верховного Суду підтвердили 499 кандидатів. З них Президентом України на посади суддів Верховного Суду призначено 193 кандидати.
Крім того, зазначено у пояснювальній записці до законопроєкту № 3691, згідно з відомостями, розміщеними на сайті Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, для участі в оголошеному 9 серпня 2019 року конкурсі на заміщення 346 вакантних посад суддів в апеляційних судах звернулись 2208 кандидатів, стосовно яких має бути проведене кваліфікаційне оцінювання. Багато з кандидатів будуть визнані такими, що підтвердили здатність здійснювати правосуддя на посаді судді апеляційного суду, але за рейтингом кандидатів для участі у конкурсі не будуть рекомендовані для призначення на посаду судді апеляційного суду. Натомість завдяки запропонованій проєктом процедурі вони зможуть взяти участь у призначенні на вакантні посади суддів місцевих судів.
Законопроєктом № 3691 пропонується такий порядок призначення:
– Вища рада правосуддя протягом одного місяця з дня набрання чинності законом оголошує та проводить конкурс на зайняття вакантних посад суддів у відповідних місцевих, апеляційних судах за спеціальною (скороченою) процедурою призначення;
– на підставі поданих письмових заяв про участь у конкурсі на вакантні посади суддів місцевих та апеляційних судів Вища рада правосуддя визначає рейтинг кандидатів для участі у конкурсі;
– такий рейтинг складається відповідно до кількості набраних кандидатами балів за результатами кваліфікаційного оцінювання на посаду судді апеляційного суду, касаційного суду у складі Верховного Суду;
– у рейтингу окремо зазначаються найменування відповідних місцевих та апеляційних судів, у яких заміщуються вакантні посади.
На думку авторів законопроєкту, впровадження такого механізму дасть змогу у найкоротші терміни заповнити наявні вакансії суддів у судах першої та другої ланок і скоротити витрати державного бюджету на повторне проведення відповідних конкурсних процедур з огляду на те, що зазначені особи відповідно до рішень ВККСУ підтвердили свій кваліфікаційний рівень, пройшли всі відповідні процедури та спеціальні перевірки.
У консультативному висновку, який надала Вища рада правосуддя щодо законопроєкту № 3691, зауважується: Вища рада правосуддя в цілому підтримує нормативне забезпечення діяльності судової системи України та суміжних правових інститутів відповідно до стандартів Ради Європи та передових практик Європейського Союзу. Адже наразі актуалізується питання впровадження нових законодавчих механізмів, спрямованих на укомплектування суддівського корпусу місцевих та апеляційних судів у стислі строки, оскільки тривалий процес відбору та оцінювання кандидатів гальмує ротацію кадрів. З метою розширення впливу та поліпшення репутації судової влади у суспільстві слід підвищити її статус. Без послідовної та збалансованої системи формування суддівського корпусу неможливо забезпечити відповідальність персоналу судів.
Водночас, вважає Вища рада правосуддя, запровадження скороченої процедури призначення на певні посади суддів, тобто проведення можливого паралельного конкурсу, може створити нерівні умови для кандидатів на посаду відповідного суду, що призведе до зміни порядку і умов проведення конкурсу, який уже розпочато.
Відповідно до положень статті 79 Закону України «Про судоустрій і статус суддів», зазначає ВРП, оголошення та проведення конкурсів на зайняття посади судді є повноваженнями Вищої кваліфікаційної комісії суддів України. У численних висновках Європейська комісія «За демократію через право» (Венеційська комісія) вказувала на те, що система судового врядування має бути узгодженою. Запровадження альтернативних конкурсів, що оголошуються та проводяться Вищою радою правосуддя, як це пропонується законопроєктом № 3691, є доцільним лише до моменту початку роботи Вищої кваліфікаційної комісії суддів України.
На думку Вищої ради правосуддя, впровадження скороченої процедури призначення суддів місцевих, апеляційних судів із числа осіб, які брали участь у конкурсах на зайняття вакантних посад суддів апеляційних судів (стосовно заміщення вакансій у місцевих судах) та касаційних судів у складі Верховного Суду (стосовно заміщення вакансій в апеляційних судах), може призвести до дискримінації тих кандидатів на посади суддів, які вже пройшли конкурс на зайняття вакантної посади судді.
Крім того, нагадується у консультативному висновку ВРП щодо законопроєкту № 3691, Закон України «Про судоустрій і статус суддів» передбачає, що результати кваліфікаційного іспиту дійсні протягом трьох років із дня його складення. Водночас автори законопроєкту пропонують встановити строк дії кваліфікаційного оцінювання для участі у відповідному спрощеному конкурсі – чотири роки. У зв’язку із цим, на думку ВРП, може виникати проблема актуальності відомостей про доброчесність та професійність кандидата.
«Отже, з метою подолання кадрового голоду в судах можливо спростити процедуру призначення суддів, однак така процедура повинна враховувати інтереси як кандидатів – діючих суддів, які мають можливість інстанційного кар’єрного зростання, так і кандидатів, які пройшли конкурсну процедуру», – наголошується у консультативному висновку ВРП.
Питання подолання кадрового голоду, на переконання Вищої ради правосуддя, є актуальним, нестача суддів, що здійснюють правосуддя, та дефіцит кадрів судів є однією із пріоритетних проблем, що потребує нагального вирішення. Разом з тим запропонований суб’єктом законодавчої ініціативи спосіб заповнення вакантних посад у судах має відповідати основним принципам верховенства права, незалежності судових органів, закріпленим у Конституції України, вважає ВРП.
З огляду на зазначене Вища рада правосуддя підтримає законопроєкт № 3691 за умови його доопрацювання.
Як відомо, відповідно до пункту 15 частини першої статті 3 Закону України «Про Вищу раду правосуддя» Вища рада правосуддя надає обов’язкові до розгляду консультативні висновки щодо законопроєктів з питань утворення, реорганізації чи ліквідації судів, судоустрою і статусу суддів.
Джерело: Вища рада правосуддя