Обсяги видатків, передбачених у проєкті Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» для забезпечення діяльності судової влади, не відповідають реальній потребі. На цьому наголошується у листах, які Вища рада правосуддя надіслала керівникам двох парламентських комітетів – з питань правової політики та з питань бюджету.
Найбільше занепокоєння, відзначають у ВРП, викликає обсяг видатків на оплату праці суддів і працівників апаратів місцевих та апеляційних судів.
Напередодні підготовки законопроєкту «Про Державний бюджет України на 2021 рік» Вища рада правосуддя надіслала до Кабінету Міністрів України пріоритетні завдання фінансового забезпечення судової влади та її незалежності на період 2021–2023 років. З-поміж цих пріоритетів – забезпечення в повному обсязі видатків на виплату суддівської винагороди у визначеному законодавством розмірі, оплату праці працівників апаратів судів, а також нарахування на заробітну плату.
Під час доопрацювання проєкту Закону «Про Державний бюджет України на 2021 рік» Комітет Верховної Ради України з питань правової політики запропонував збільшити видатки загального фонду за бюджетною програмою «Забезпечення здійснення правосуддя місцевими, апеляційними судами та функціонування органів і установ системи правосуддя» на 5,6 млрд гривень.
10 листопада 2020 року Вища рада правосуддя звернулася до Міністерства фінансів України із проханням врахувати пропозиції Комітету під час підготовки проєкту Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» до другого читання. Однак у схваленому Кабінетом Міністрів України та направленому до Верховної Ради України для розгляду у другому читанні законопроєкті ці пропозиції не враховані.
30 листопада 2020 року Державна судова адміністрація України звернулася до Вищої ради правосуддя з листом, у якому повідомила, що граничні обсяги видатків ДСА України як головного розпорядника бюджетних коштів на 2021 рік становлять 15,653 млрд грн. Виходячи з цього, грошовою винагородою в наступному році будуть забезпечені лише 5245 суддів та 22 287 працівників апаратів судів (при фактичній кількості працівників апаратів судів станом на 1 листопада 2020 року – 25 070). Інші видатки споживання апеляційних та місцевих судів забезпечені лише на 29% (447,6 млн грн при потребі 1,5 млрд гривень).
Крім того, у своїх листах до голів правового та бюджетного комітетів ВРУ Вища рада правосуддя звертає увагу на те, що статтею 7 проєкту Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» пропонується встановити з 1 січня 2021 року прожитковий мінімум, зокрема, для працездатних осіб у розмірі 2270 грн. А для визначення базового посадового окладу судді пропонується встановлювати окремий розмір прожиткового мінімуму – 2102 гривні.
Разом з тим відповідно до частини третьої статті 135 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» базовий розмір посадового окладу судді становить певну кількість прожиткового мінімуму для працездатних осіб, розмір якого встановлено на 1 січня календарного року, без будь-яких застережень, уточнень та винятків, наголошує ВРП.
Вища рада правосуддя звернулася до Голови Комітету ВРУ з питань правової політики Андрія Костіна та Голови Комітету ВРУ з питань бюджету Юрія Арістова із проханням посприяти у забезпеченні критично необхідних видатків державного бюджету для ДСА України на 2021 рік за бюджетною програмою «Забезпечення здійснення правосуддя місцевими, апеляційними судами та функціонування органів і установ системи правосуддя».